Få pengarna att räcka till med våra tips!
Inget välmående företag utan en stabil likviditet.
Nu när ledighet och sommar stundar och tempot i många branscher går ner kan många företagsledare känna oro för hur pengarna ska räcka till såväl under sommarmånaderna som till hösten. Då är det viktigt att på förhand ha koll på verksamhetens likviditet och kassaflöde. Vilka pengar räknar du med kommer in, och vilka pengar måste betalas ut?
Behöver du hjälp så finns vi på MyCopilot till hands och besvarar alla frågor kring kassaflöde och likviditet
Vad är likviditet?
Bra likviditet innebär att ett bolag har tillräckligt med pengar på banken för att klara av att betala sina utgifter. Med andra ord företagets kortsiktiga betalningsförmåga. Likvida medel är de tillgångar som bolaget har på banken eller i kassan och som direkt kan användas för att betala någonting.
Skapa en likviditetsbudget tillsammans med oss
I en likviditetsbudget görs en uppställning över kommande in- och utbetalningar. Den hjälper dig att förutse bolagets kortsiktiga betalningsförmåga, och du kan i tid se om du måste hantera eventuellt kapitalbehov.
För att kunna göra en bra analys krävs det ett samarbete mellan dig och din byrå. Din kunskap och erfarenhet om verksamheten behövs för att göra budgeten relevant. Vi vet också att ett sådant arbete kommer ge dig en hel del nyttiga insikter.
Vi på MyCopilot kan förse dig med enkla och digitala verktyg som gör att du kan följa upp och uppdatera din likviditetsbudget löpnade
Vad händer om pengarna inte räcker?
Mycket kan hända när man driver affärsverksamhet och det gäller att minimera riskerna. Ett sätt att göra det är att hålla koll på likviditeten och undvika att pengarna inte räcker till. Om det inträffar måste du vidta snabba åtgärder som att ta ett lån eller en checkkredit alternativt skjuta till privata pengar till företaget. Det medför kostnader som med en bra planering inte hade behövts, såsom räntekostnader, uppläggningsavgifter eller till och med förseningsavgifter.
Det gäller också att vid en sådan situation ha koll på företagets siffror i sin helhet, eftersom banken vill ha bra och uppdaterade rapporter om de ska bevilja lån.
Vilka nyckeltal kan vara till hjälp?
Kassalikviditet:
Kassalikviditet visar företagets kortsiktiga betalningsförmåga.
Om kassalikviditeten uppgår till 100% eller mer innebär det att kortfristiga skulder kan betalas direkt. Om kassalikviditeten är under 100% betyder att företaget kan behöva sälja av tillgångar som maskiner eller fastigheter, eller behöva ta lån för att betala sina kortfristiga skulder.
En tumregel är att kassalikviditeten ska ligga på minst 100%.
Formeln för att räkna ut kassalikviditet är:
Balanslikviditet:
Balanslikviditet är ett ekonomiskt begrepp som används för att visa vilken förmåga ett företag har att betala sina räkningar inom den närmaste tiden.
Tumregler
Ett värde över 2 = bra
Ett värde över 1 = godkänt
Ett värde under 1 = dåligt
Skillnaden mellan balanslikviditet och kassalikviditet
Både kassalikviditet och balanslikviditet mäter företagets kortsiktiga betalningsförmåga. Skillnaden mellan de här två är att i beräkningen av balanslikviditet räknas företagets varulager med, det görs inte vid beräkning av kassalikviditet. Har du ett detaljhandelsföretag med stort lager, är det av större nytta att titta på balanslikviditeten.
Kassalikviditet kan anses vara ett mer fördelaktigt mått på ett företags verkliga likviditet. Det är inte alltid så lätt att sälja varulagret, vilket kan innebära svårigheter om företaget behöver få in pengar snabbt.
För att få en bra överblick kan det vara bra att använda båda nyckeltalen. Är det stor skillnad tyder det på att bolaget bundit upp mycket kapital i varulagret vilket medför ökad risk för en lägre värdering i bolaget och risk för större räntekostnader.
Nyckeltal som hjälper dig att hålla koll på kassaflödet
Förutom att göra en likviditetsbudget är det också bra att ta några nyckeltal till hjälp för att på ett lättöverskådligt sätt se vad som behöver förbättras och skruvas på. Ett sätt kan vara genom att förbättra företagets kassacykel, alltså tiden från att företaget tar emot en kostnad till att den är betald av kund.
Kassacykeln räknas ut genom lagringstid + kundkredittid – leverantörskredittid
En vara anländer, leverantören har gett dig en kredit på 30 dagar. Produkten ligger 90 dagar i lager innan den säljs till kunden med 30 dagars kredit. Ditt företag behöver finansiera varan under totalt 90 dagar varav 60 dagar i lager och 30 dagars kredittid mot kunden.
Kassacykeln tre komponenter:
1. Lagringstid
Om du har varor eller material på lager vill du ha dem där så kort som möjligt. Desto snabbare som lagret omsätts, ju snabbare får du tillbaka dina investerade pengar och undviker att varor blir värdelösa eller tappar i värde. Därför kan det vara bra att följa upp det med nyckeltalen lagringstid och varulagrets omsättningshastighet.
Lagringstiden räknas ut genom formeln:
Varulagrets omsättningshastighet
Omsättningshastigheten anger hur många gånger ett varulager säljs eller används under en viss period, ofta ett år. Vilket värde som är bra varierar stort mellan olika branscher, men överlag, ju fler gånger lagret omsätts per år desto bättre är det.
Det räknas ut genom formeln:
2. Kredittiden för dina kunder
Kredittiden är den tid det tar från att du genomför kundarbete till att du får betalt av din kund. Det består dels av betaltiden på fakturorna du ställer ut till dina kunder, dels tiden det tar att fakturera en kund från det att arbetet är utfört. Den här tiden vill du hålla så kort som möjligt Dåligt kassaflöde på grund av långa kredittider minskar ditt handlingsutrymme och möjligheten att göra investeringar för fortsatt tillväxt.
Räkna ut genomsnittlig kredittid:
Vilken kredittid bör man ha?
När du ska bestämma vilken kredittid som passar för din verksamhet måste du titta på hur ditt likviditetsbehov ser ut. Genom att göra en likviditetsbudget vet du detta och kan utifrån det bestämma hur ditt kassaflöde behöver se ut för att du ska kunna täcka dina löpande kostnader och ha tillräckligt med ekonomiskt handlingsutrymme.
De flesta företag har en kredittid på 10 eller 30 dagar. Vissa är mer generösa och har 45 eller 60 dagar, då ofta mot lojala stamkunder.
Oavsett vilken kredittid du bestämmer dig för bör du räkna in ett visst spelrum för försenade betalningar, vilket gör den faktiska kredittiden längre. Får du till exempel likviditetsproblem om kunderna inte betalar inom 30 dagar, kan det vara klokt att ha en kortare kredittid än så.
3. Leverantörskredittid
Leverantörskredittid är den tid det tar från det att ditt företag tar emot en vara eller tjänst från en leverantör till dess att deras faktura betalas. Det kan vara en god idé att försöka förhandla fram längre kredittider med dina leverantörer, främst om du handlar ofta och för större belopp.
I ditt bokföringsprogram finns uppgifter om vilka betalningsvillkor som du har hos varje leverantör. Detta kan din redovisningsbyrå vara behjälplig med.
Räkna ut genomsnittlig kredittid:
Andra åtgärder
Avyttra onödiga tillgångar
Identifiera och sälj av outnyttjade tillgångar för att frigöra kapital och förbättra din likviditet på kort sikt – eller lägga undan till en buffert. Förutom att du frigör kapital så kan dessutom din oanvända anläggningstillgång användas bättre av andra företag och bidra till ett mer hållbart företagande.
Kostnadsbesparingar
Genom att revidera dina kostnader och omförhandla priser kan du förbättra din likviditet avsevärt.
Vi hjälper dig gärna att identifiera och eliminera onödiga utgifter för en mer lönsam verksamhet.
Planera för oväntade händelser
Skapa en ekonomisk buffert för att hantera oförutsägbara situationer och säkra ditt företags stabilitet i turbulenta tider. Hur stor din buffert bör vara kan variera beroende på vilken typ av verksamhet du bedriver. Hör av dig till oss om du vill ha någon att bolla med.