Lön & HR
Inom MyCopilot betraktar vi lön som en vetenskap, där precision är avgörande. Regelverken, från lagar till kollektivavtal, är komplexa och kommer i mängder av olika varianter. Genom att outsourca er lönehantering till oss undviker ni besväret med att navigera i regeldjungeln och kan tryggt förlita er på att vi beräknar korrekta löner och säkerställer att utbetalningarna sker i god tid. Hos MyCopilot arbetar vi i team, vilket innebär en extra säkerhet då vi har backup för varje tjänst vi tillhandahåller. För lönetjänster är det extra tryggt, då vi inte är beroende av en enskild individ för att säkerställa löneutbetalningar på den 25:e varje månad.
Förtroendefull hantering av löneinformation
Vi förstår att löneinformation är känslig och behandlar den därefter. Allt arbete utförs med respekt, hög integritet och sekretess. Genom att outsourca ert lönearbete till oss minskar ni den interna insynen och eliminerar personberoendet – två starka argument för att överväga våra tjänster.
Helhetslösningar för arbetsgivare
MyCopilot sträcker sig bortom enbart löneberäkningar. Vi stöttar er gärna med andra HR-ärenden, såsom granskning av anställningsavtal, rådgivning vid verksamhetsförändringar, pensionsfrågor och sammanställning av personalhandbok. Våra HR-tjänster säkerställer att ni uppfyller kraven för att vara en ansvarsfull arbetsgivare, vilket i sin tur ökar medarbetarnöjdheten och er attraktivitet som arbetsgivare.
Effektiva processer som sparar tid
Oavsett om ni använder ett eget försystem för att registrera arbetstid och frånvaro eller har en mer manuell process, hjälper vi er att skapa effektiva arbetsflöden. Detta ökar inte bara effektiviteten utan minimerar även risken för fel. Som chef och ledare får du en tydlig överblick över medarbetarnas tidrapporter och har möjlighet att enkelt attestera löner. Medarbetarna kan på ett smidigt sätt ha koll på sina sparade semesterdagar och lönebesked genom Kivra. Riktigt bra tycker vi!
Våra tjänster inom Lön & HR
Frågor
Kan jag få hjälp med alla kollektivavtal hos MyCopilot?
Ja. Vår expertis sträcker sig över många olika avtal, och vi är här för att underlätta för er oavsett era specifika behov.
Vad är arbetsgivaravgifter?
Arbetsgivaravgifter betalas till staten av dig som arbetsgivare baserat på de löner som dina anställda får. Arbetsgivaravgifterna används för att finansiera olika sociala trygghetssystem, som exempelvis pensionsavgifter, sjukvård och social omsorg.
Vad är statlig inkomstskatt?
Om du har en årlig inkomst över den så kallade skiktgränsen som ligger på cirka 600 000 kr före skatt, betalar du, förutom din kommunalskatt, ytterligare 20% skatt på det belopp som överstiger skiktgränsen.
Vad är en löneförmån?
Det är ersättning till dina anställda som ges i annan form än pengar. Till exempel tjänstebil, friskvård eller subventionerad lunch. Det är olika regler för olika förmåner när det gäller arbetsgivaravgifter och skatteavdrag, därför kan det vara en god idé att ta hjälp från en expert.
Vad är en semesterersättning och semestertillägg?
I Sverige har alla arbetstagare rätt till semester på minst 25 dagar. Semesterlönen är enligt lag 12 procent men kan variera i olika kollektivavtal. För betalda semesterdagar får du ett extra lönetillägg som kallas semestertillägg.
Vad är det för skillnad på semesterlön och semesterersättning?
En del kollektivavtal ger rätt till fler semesterdagar än vad lagen säger. Semesterlön måste tjänas in genom att du arbetar och får lön av din arbetsgivare. Om du har en tidsbegränsad anställning får du vanligtvis inte semesterdagar utan istället en så kallad semesterersättning, ett extra tillägg på lönen.