Rådgivning

Vi vet att du som företagare varje dag står inför massor med beslut, ofta sitter du på flera stolar samtidigt och behöver prioritera.

Du vet ibland inte vad som är bäst att göra och vet inte vem du ska bolla med eller var du ska vända dig.

Vi har lösningen!

Vi på Mycopilot, vill, som namnet antyder, vara din partner och andrepilot i ditt företagande. Hjälpa dig prioritera och navigera genom alla möjligheter och utmaningar. För att kunna hjälpa dig på bästa sätt behöver vi lära känna dig och din verksamhet, veta vad som pågår i ditt huvud just nu och vad du har för mål med ditt företagande.

Skräddarsydd rådgivning och affärsförståelse

När vi känner dig kan vi hjälpa dig med alla typer av råd och vägledning, se till att identifiera och utnyttja dina affärsmöjligheter och bidra med ett strategiskt tänk. Vi anpassar våra tjänster helt efter dina behov.

Vårt team har lång erfarenhet av att arbeta med olika företag, i varierande branscher och storlekar. Det har gett oss en stor verktygslåda att kunna hjälpa dig på bästa sätt.

Digital innovation

För att kunna vara relevanta för dig behöver vi kunna dra slutsatser från ditt företags siffror, trender och nyckeltal. Dina historiska siffror talar om för oss vad som behöver justeras för att utfallet ska kunna förbättras. Då krävs det att redovisningen är uppdaterad i realtid, därför använder vi oss av avancerad teknik och hög digitalisering.

Våra Rådgivningstjänster

När vi utför rådgivning och personliga möten med dig som kund utgår vi från ett specifikt syfte som du vill uppnå i din verksamhet.

Det sker i några olika steg:

  1. Identifiera en eller flera målsättningar
  2. Utifrån målen utarbeta en strategi
  3. Urskilja vad som behöver göras för att nå de önskade resultaten och när det ska vara klart.
  4. Försöka klä målen i siffror på både lång- och kort sikt och se till att vi kan följa upp dessa genom redovisningen
  5. Genomföra det som vi har planerat. Du behöver göra en stor del av jobbet men vi finns med och stöttar dig och håller dig ansvarig hela vägen.
  6. Uppföljning. Håller vi oss till den plan vi satt upp, blir det klart i tid? Behöver vi göra något annorlunda? Vad blev det för resultat?

Exempel på specialiserade rådgivningstjänster

guldflygplan

Tillväxt:

Alla företag behöver tillväxt. Vi kan vara ditt bollplank om du vill utveckla strategier för hållbar tillväxt utifrån dina styrkor och möjligheter.

Skydda dina tillgångar:

Har ditt företag varit igång ett tag finns det ofta värden som behöver skyddas för att inte riskeras i onödan. Vi hjälper dig minimera riskerna.

Lönsamhet:

Optimera lönsamheten genom intäktsökningar och effektiv kostnadsstyrning. Tillsammans kan vi hitta dina fokusområden.

Kassaflöde och likviditetsplanering:

Säkerställ en god likviditet så att ditt företag kan utvecklas enligt dina önskemål

Budget och prognos:

Att fundera, sätta mål och göra en plan för framtiden är en förutsättning för att ta sig dit man vill. Vi kan tillsammans med dig sätta siffror på dina mål och fördela siffrorna per vecka, månad, kvartal eller år. Dessutom hjälpa dig med uppföljning och att revidera siffrorna regelbundet.

Starta bolag:

Vi hjälper dig att starta aktiebolag. Guidar dig genom de steg och de val som behöver göras innan du är i gång. Vi kan också utmana dig och din affärsidé.

Pensionsplanering:

Hur vill du leva som pensionär, och när lämnar du arbetslivet? Vi ger dig god förståelse för de alternativ du har såväl för dig som företagare men också för din personal. Vi hjälper dig också gärna med en plan för att uppnå ditt drömliv som pensionär.

Skatteplanering:

En sund skatteplanering säkerställer att du och ditt företag följer alla gällande regler men också utnyttjar de möjligheter som finns. Vare sig det gäller företaget eller hur du som ägare kan ta ut vinster från verksamheten.

Sätt rätt bolagsstruktur:

Skräddarsydd rådgivning för att välja och underhålla en optimal bolagsstruktur relaterat till skatter, delägarskap, risker och beslutsfattande.

Köpa och sälja bolag:

Förberedelse är A och O inför en företagsaffär. Står du inför en försäljning hjälper vi dig med en paketering och åtgärder som ökar värdet och minimerar skatter. Ska du köpa hjälper vi till med värdering och kontroller av köpeobjektet samt ger förslag på hur affären kan struktureras.

CFO-tjänster:

Behöver ditt bolag ett bollplank och någon som förstår sig på siffror och nyckeltal, eller behöver du tillfälligt ta in en ekonomichef medan ni rekryterar in en ny? Oavsett vilka behov som finns så kan vi hjälpa till. Vi kan också stötta ekonomiavdelningar med systemöversyn och digitaliseringsprojekt eller projektleda en modernisering av era befintliga processer.

Frågor

Vad är lönsamhet?

Med lönsamhet avses vinsten som ett företag gör, det vill säga skillnaden mellan intäkter och kostnader. Alla vinstdrivande företag har som målsättning att gå med så stor vinst som möjligt för att ge aktieägarna avkastning på den investering som de gjort i bolaget.

Som kund hos MyCopilot får du kvalitativa balans- och resultaträkningar, De är ett bra verktyg för att förstå och följa bolagets lönsamhet och mående. Självklart hjälper våra konsulter dig att navigera i rapporter och nyckeltal.

Hur mäter man lönsamhet?

Förutom att mäta det genom vinsten i bolaget finns det några andra nyckeltal som kan vara viktiga att förstå och följa upp för att bilda sig en bättre uppfattning om ett företags lönsamhet.

Dessa nyckeltal inkluderar exempelvis:

  • Bruttomarginal
  • Kassalikviditet
  • Räntabilitet
  • Soliditet
  • Vinstmarginal

Vad är bruttomarginal?

Bolagets bruttomarginal visar hur stor del av omsättningen som är kvar efter att kostnader för verksamheten (t.ex. varu- och materialinköp) dragits bort. Bruttomarginal är ett lönsamhetsmått som är extra intressant för företag som tillverkar produkter.

Bruttomarginal formel:

Bruttoresultatet = Försäljningsintäkter – direkta kostnader för den sålda varan

Bruttomarginal = bruttoresultat / omsättning

Vad är bruttovinst?

Bruttovinst är försäljningsintäkterna minus de direkta kostnaderna för verksamheten (t.ex. varu- och materialinköp).

Vad är kassalikviditet?

Kassalikviditet visar företagets kortsiktiga betalningsförmåga.

En kassalikviditet om 100 % eller mer innebär att kortfristiga skulder kan betalas direkt. En kassalikviditet om under 100 % betyder att företaget kan behöva göra sig av med långsiktiga tillgångar som byggnader eller utrustning, eller behöva ta lån för att betala sina kortfristiga skulder.

En tumregel är att kassalikviditeten ska ligga på minst 100 %.

Formeln för att räkna ut den är: omsättningstillgångar exklusive lager delat med kortfristiga skulder inklusive föreslagen utdelning.

Exempel

Ett bolag har år 1 omsättningstillgångar (exklusive lager och pågående arbeten) som uppgår till 6 300 tkr. De kortfristiga skulderna är 3 000 tkr. Kassalikviditeten blir då: 6 300 / 3 000 * 100 = 210 %.

Hur tolkar man kassalikviditeten?

Generellt sett är det bra när kassalikviditeten är över 1 (över 100 procent).Det är ett tecken på god betalningsförmåga eftersom företaget kan betala sina skulder direkt givet att det kan sälja sina omsättningstillgångar. Man brukar säga att kassalikviditeten åtminstone bör vara mer än 1 (100 procent). En god likviditet är bra eftersom det gör att bolaget lätt kan betala sina skulder. Risken för att företaget ska hamna i ekonomisk knipa minskar när kassalikviditeten är hög.

Vad är räntabilitet?

Räntabilitet är ett lönsamhetsmått som används för att mäta om ett företags vinst är tillfredsställande i förhållande till kapitalet. Räntabilitet är synonymt med avkastning och visar hur en verksamhet genererar vinst på kapital. Med andra ord hur lönsamt företaget är. De vanligaste måtten som används för att räkna ut ett företags lönsamhet är räntabilitet på totalt kapital, räntabilitet på sysselsatt kapital, räntabilitet på operativt kapital och räntabilitet på eget kapital.

Räntabilitet på eget kapital

Detta mått avser ägarnas avkastning på det kapital som de själva har satsat i företaget.

Räntabilitet på eget kapital före skatt = resultat efter finansiella poster / justerat eget kapital

 

Räntabilitet på sysselsatt kapital

Sysselsatt kapital är den del av företagets tillgångar som finansierats av ägare och banker. De räntefria skulderna utesluts eftersom den räntekostnad som rimligen finns är dold, bl.a. i priset på varor köpta på kredit.

Räntabilitet på sysselsatt kapital visar lönsamheten i relation till lånat och eget kapital.

Räntabilitet på sysselsatt kapital = (rörelseresultat + finansiella intäkter) / sysselsatt kapital

 

Räntabilitet på totalt kapital

Räntabilitet på totalt kapital visar företagets kapital, uttryckt i procent av det totala kapitalet. I det totala kapitalet räknas såväl anläggningstillgångar som omsättningstillgångar in.

Räntabilitet på totalt kapital = (rörelseresultat + finansiella intäkter) / totalt kapital.

Vad är soliditet?

Soliditet är ett av de vanligaste nyckeltalen för företag. Soliditeten anger hur stor andel av tillgångarna som är finansierade med eget kapital.

Soliditeten anger företagets stabilitet eller förmåga att motstå förluster och överleva på längre sikt.

En huvudregel är att ju större andel eget kapital som finansierar företaget, desto högre och bättre är soliditeten. En soliditet på 100 % innebär finansiering med enbart eget kapital och en soliditet på 0 % innebär att det inte finns något eget kapital alls.

En tumregel är att soliditeten inte får understiga 25 % för att nya långfristiga lån skall godkännas. Det är en generell regel som dock varierar mellan olika branscher.

Beräkna soliditet

När man mäter soliditeten hos ett företag vill man räkna ut den procentuella andel som företagets egna kapital utgör av summan av alla tillgångar.

Så här beräknar man företagets soliditet:

Soliditet = Eget kapital / Totalsumma tillgångar

Sedan multiplicerar man resultatet med 100 för att få ut soliditeten i procent.

Exempel:

I detta exempel är företagets egna kapital 25 200 kr. Tillgångarna är 58 800 kr.

Soliditet = 25 200 / 58 800 = 0,42 = 42%

 

Är det bra eller dåligt med hög soliditet?

Bolag med en hög soliditet kan hantera motgångar, förluster, eller andra tuffa utmaningar bättre utan att drabbas allt för hårt ekonomiskt. Bolag med låg soliditet riskerar att få det jobbigt om det blir tuffare tider (t.ex. om konjunkturen försämras). En viss andel skulder behöver dock inte vara negativt då bolag oftast kan växa snabbare genom att använda sig av lånade pengar för att få en viss hävstång.

Är det alltid bra med hög soliditet?

Nej, det är inte alltid säkert att en hög soliditet är fördelaktigt för företaget.

Det kan nämligen vara ett resultat av att bolaget inte har genomfört tillräckligt mycket investeringar (som finansierats med lånat kapital). Bolagets soliditet blir då “god” på ytan, men kollar man mer på djupet är det istället en följd av att bolagets inte utvecklas.

Vad är vinstmarginal?

Vinstmarginal är ett nyckeltal som visar hur stor vinsten per omsättningskrona är.

Det är inte svårt att räkna ut vinstmarginalen. Den anges vanligen i procent av vinsten, och räknas ut med följande formel:

Vinstmarginal = (försäljning – kostnad) / försäljning.

Vad är avkastning på eget kapital?

Det så kallade ROE-talet visar bolagets avkastning på eget kapital (”Return On Equity” som på svenska blir ”avkastning på eget kapital”).

Nyckeltalet visar kort sagt hur hög avkastning aktieägarna har fått på sitt investerade kapital, det egna kapitalet, och därmed hur lönsamt hur bolaget är för dess ägare.

Vill du veta mer?

VÅRA SAMARBETSPARTNERS

Redo att få en trevligare företagsvardag?