Skip to main content

Bli en framgångsrik entreprenör – Allt börjar med en riktigt bra affärsidé

Nu när semester stundar och du har lite tid över att fundera på livet och framtiden, kanske det är dags att göra den där affärsidén, som du har i ditt huvud, mer konkret och verklig. Eller så har du en dröm om att starta ditt egna företag, då är ett första steg att hitta på en riktigt bra affärsidé.  

Affärsidé, hur börjar du?  

En affärsidé är en grundläggande tanke eller koncept som ligger till grund för en företagsverksamhet. Den fungerar som en sammanfattning av vad företaget vill erbjuda och hur det skiljer sig från konkurrenterna. Här är några nyckelfrågor som en affärsidé besvarar: 

1

Vad?

Vilken vara eller tjänst erbjuder företaget? Vilket kundbehov tillfredsställer det?
2

Vem?

Vem vänder sig företaget till? (målgrupper)
3

Varför?

Varför ska målgruppen välja just detta företags erbjudande? Vad gör företagets varor eller tjänster unika?
4

Hur?

Hur når företaget sina kunder? Hur ska försäljningen gå till? Detta inkluderar både hur du säljer produkterna, hur de ska distribueras och hur marknadsföring når kunderna.

MyCopilots affärsidé:

Vi erbjuder effektiva och högkvalitativa tjänster inom företagsutveckling, rådgivning, redovisning och lön till små och medelstora företag. Vi satsar på högt kvalificerad personal som är djupt intresserade och engagerade av våra kunders verksamhet och som tillsammans med dessa genomför utvecklande aktiviteter som leder till ökad tillväxt, lönsamhet och hållbarhet. 

Vi tror att vi når framgång genom långsiktiga relationer med både med kunder och personal. 

Vi är en företagspartner som stöttar, ger råd och hjälper kunderna att navigera rätt, ta sitt företagande till nästa nivå och nå sina mål.   

Så skapar du en bra affäridé
Fundera på din affärsidé medan du ligger på stranden!

Hur kan du utveckla en stark affärsidé?

Tänk på att formulera affärsidén så att alla förstår den. Lägg tid på att tänka igenom alla olika delar och se till att få feedback från flera håll.   

Här är några steg som kan hjälpa dig: 

1

Förstå marknaden och kunderna

- Vilken är ditt företags huvudsakliga målgrupp?
- Utforska din målgrupp och förstå deras behov, efterfrågan och preferenser.
- Identifiera trender och gap i marknaden som du kan fylla. Eller områden där du tror att du kan göra det bättre än nuvarande aktörer.
2

Idégenerering, brainstormning och feedback

- Börja med att skriva ner alla dina tankar och idéer, oavsett hur galna de verkar.
- Använd tekniker som mind mapping och SWOT-analys (styrka, svagheter, möjligheter och hot).
- Bolla och fråga om feedback från många olika personer i ditt nätverk.
3

Hur sticker du ut

- Vad gör din idé unik?
- Varför ska kunder välja just ditt erbjudande?
- Fokusera på det som skiljer dig från konkurrenterna.
4

Marknadsundersökning

- Samla in data om konkurrenter, prisnivåer, efterfrågan och trender.
- Kontakta någon som du kan branschen väl. Intervjua några av dessa personer. Sök information online.
- Undersök vad du kan få för hjälp via kommun och andra företagarnätverk.
5

Prototyp och test

- Skapa en prototyp eller en testversion av din produkt.
- Testa din idé med potentiella kunder och få feedback.
6

Affärsmodell och lönsamhet

- Hur kommer du att tjäna pengar?
- Vilka är dina kostnader?
- Skapa en affärsmodell som är realistisk och hållbar.
7

Skapa en handlingsplan

- Definiera dina mål och delmål.
- Planera hur du ska nå dem.
8

Nätverka och sök råd

- Prata med andra entreprenörer, experter och mentorer.
- Lär av deras erfarenheter och misstag.

Kom ihåg att en stark affärsidé inte bara handlar om produkten eller tjänsten, utan också om hur du positionerar dig på marknaden och skapar värde för dina kunder.  

Behöver du råd eller någon att bolla dina idéer och funderingar med? Då finns vi på MyCopilot här och kan hjälpa dig. 

Vill du veta mer: