Debiteringsgraden kan mätas individuellt eller totalt
Debiteringsgraden kan mätas på individuell nivå eller för hela företaget. Debiteringsgraden påverkar företags resultat och det är därför av största vikt att ha koll på var debiteringsgraden ligger och hur måttet utvecklas. Nyckeltalet visar hur effektivt företaget är på att sälja sina tjänster och generellt sett är ett högt tal bättre än ett lågt tal.
Varför är debiteringsgraden viktig?
Ett företag som säljer tjänster som debiteras per timme behöver ha kontroll på både timpris och debiteringsgrad för att kunna täcka egna kostnader och nå den önskade vinstmarginalen.
En lägre debiteringsgrad kan täckas upp med hjälp av ett högre timpris och en hög debiteringsgrad likaså ett lägre timpris.
Den historiska och även den framtida debiteringsgraden är också viktiga nyckeltal ur planeringssynpunkt.
En debiteringsgrad på 100% betyder att företaget kan fakturera för alla arbetade timmar. Detta är något som många tjänsteföretag försöker uppnå men det är sällan det går att uppnå 100% eftersom en viss tid behöver spenderas på administration, utbildning osv. Det är också viktigt att ha personalens välbefinnande i åtanke eftersom det kan finnas risk för utbrändhet vid alltför hög arbetsbörda / debiteringsgrad.
Hur beräknar man debiteringsgrad?
Formeln för att beräkna debiteringsgrad är enligt följande:
Debiteringsgrad = Debiterbar tid / Totalt arbetad tid
Exempel
En ingenjörsfirma har under året debiterat 3 200 timmar.
Antalet tillgängliga timmar var 4 100.
Företagets debiteringsgrad var därför under året 78,05 %.